Mikä on SMS Gateway?

Artikkelit / Asiakaspalvelu / Operaattoripalvelut
Mikä On Sms Gateway

Oletko joskus sattunut kuulemaan termin SMS Gateway, kun puhutaan asiakaspalvelusta tekstiviestillä? Erikoisella termillä on arkinen käyttötarkoitus. SMS Gateway on ”portti”, joka mahdollistaa tekstiviestien eli SMS-viestien lähettämisen ja vastaanottamisen erilaisista sovelluksista ja ohjelmistoista. 

Jotta yritys voi lähettää asiakkailleen tekstiviestejä, lähetykseen tarvitaan viestinvälityspalvelu, jota kutsutaan SMS Gatewayksi tai SMS APIksi. Nykypäivänä SMS Gateway on yleensä pilvipohjainen järjestelmä, joka reitittää tekstiviestit digitaalisista järjestelmistä rajapintojen kautta matkapuhelinverkkoon ja matkapuhelinverkosta takaisin järjestelmään. 

Jotta yritys voi lähettää asiakkailleen tekstiviestejä, lähetykseen tarvitaan viestinvälityspalvelu, jota kutsutaan SMS Gatewayksi tai SMS APIksi.

SMS Gateway voidaan yhdistää monenlaisiin yrityssovelluksiin ja -järjestelmiin, esimerkiksi CRM:ään, tilausjärjestelmään, markkinoinnin automaatioon, ajanvarausjärjestelmään, ERP:iin tai vaikkapa mobiilisovellukseen. Se helpottaa tekstiviestien lähetystä nopeasti ja helposti suoraan digitaalisista järjestelmistä suurelle määrälle ihmisiä ilman manuaalista työtä.  

SMS Gatewayn käyttötarkoitukset 

Mutta mihin SMS Gatewaytä käytetään? SMS Gateway mahdollistaa kaikenlaisen tekstiviestitse tapahtuvan viestinnän yritysten tai organisaatioiden asiakkaille, kumppaneille tai sidosryhmille. Mahdollisuudet ovat siis moninaiset.  

Joitakin SMS Gatewayn käyttötarkoituksia ovat 
  • Markkinointi ja mainonta
  • Asiakaspalvelu
  • Hälytykset ja ilmoitukset
  • Asiakastiedottaminen
  • Asiakastutkimukset ja asiakastyytyväisyyskyselyt
  • Muistutukset ja ajanvarausvahvistukset
  • Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Tekstiviestien hyödyt asiakasviestinnässä 

Tekstiviesti on lyömätön monikanavaisen asiakaspalvelun työkalu, sillä se on nopea, luotettava, edullinen sekä tehokas. 

Tekstiviestien tavoittavuus on omaa luokkaansa, sillä jopa 98 % ihmisistä avaa saamansa tekstiviestit. Tämä tekee tekstiviesteistä siis erityisen hyvän kanavan tärkeälle viestinnälle, sillä harva jättää tekstareita huomiotta.  

Tekstiviesti on lyömätön monikanavaisen asiakaspalvelun työkalu, sillä se on nopea, luotettava, edullinen sekä tehokas. 

Yritysviestinnässä merkitystä on myös viestinnän saavutettavuudella. SMS-viestit tavoittavat laajan käyttäjäkunnan, sillä kaikilla matkapuhelinomistajilla on kyky vastaanottaa tekstiviestejä. Tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen on yksinkertaista ja lähes jokaiselle tuttua, ja se onnistuu helpommin myös niiltä, joille aina uudistuvien digisovellusten käyttäminen on vaikeaa.  

Tekstiviestien korkea toimintavarmuus ja tietoturvallisuus ovat syitä, miksi moni yritys valitsee tekstiviestit myös korkeaa turvatasoa vaativan viestinnän välineeksi. Tekstareita käytetään esimerkiksi kaksivaiheiseen tunnistautumiseen. Tekstiviestien turvallisuutta Suomessa on myös hiljattain parannettu, sillä marraskuussa 2023 otettiin käyttöön tekstiviestihuijauksia estävä lähettäjätunnusten rekisteröinti.  

Mitä ottaa huomioon SMS Gatewayn hankinnassa? 

Tekstiviestien hyödyntämiseksi asiakasviestinnässä on ensin valittava palveluntarjoaja tekstiviestien välitykseen. Line Carrieriltä saat kaksisuuntaisen tekstiviestinvälityspalvelun, joka sopii niin markkinointiviestintään, asiakaspalveluun, kriisiviestintään kuin yrityksen sisäiseen viestintäänkin.  

SMS Gateway muuntaa sähköpostit tekstiviesteiksi ja toimittaa ne vastaanottajien matkapuhelimiin nopeasti, kustannustehokkaasti ja toimintavarmasti. Line Carrierin SMS Gatewaylla voit myös vastaanottaa tekstiviestejä sähköpostilaatikkoon normaalien sähköpostiviestien tavoin. Viestit voidaan lähettää edelleen ja arkistoida normaalien sähköpostiviestien tavoin. Operaattorivapaa palvelu on yhdistettävissä rajapinnan kautta yrityksesi sähköpostipalveluun, CRM:ään tai muuhun järjestelmään.  

Lue lisää