RCS-viestit ovat tulossa – Mikä on RCS ja mihin sitä voi käyttää? 

Artikkelit / Asiakaspalvelu
RCS-viestit

RCS eli Rich Communication Services on monipuolisempi versio tekstiviestistä. RCS:n avulla yritykset voivat lähettää tekstiviestillä visuaalisia sisältöjä, kuten esimerkiksi korkearesoluutiokuvia, linkkejä tai videoita. Viestiin voidaan liittää myös ns. “call-to-action” -toiminnallisuuksia.    

RCS on tekstiviestin seuraava sukupolvi, joka tarjoaa sovellusmaisen kokemuksen kuvilla, videoilla, kartoilla, painikkeilla ja seurattavilla linkeillä. Esimerkiksi Google Business Messages hyödyntää RCS:ää.   

RCS toimii Suomessa toistaiseksi vain Elisan liittymillä, mutta Elisan ollessa Suomen suurin operaattori, RCS-viestillä on jo mahdollista tavoittaa iso joukko Android-käyttäjistä. Vuoden 2024 aikana palvelu laajenee iPhone-käyttäjille.  

Miten RCS eroaa perinteisestä tekstiviestistä?  

RCS tekee tekstiviestistä monipuolisemman ja tehokkaamman. Koska viestillä on helppoa ja houkuttelevampaa olla vuorovaikutuksessa, saadaan perinteisiä tekstiviestejä korkeammat klikkausprosentit. Lue myös artikkelimme “98 % ihmisistä avaa tekstiviestin – ja 5 muuta syytä, miksi SMS-viestit asiakaspalvelussa kannattavat” 

RCS-viestien avulla voit tuoda sovelluksista tuttua interaktiivisuutta viesteihin. Eloa tuovat niin kuvat, videot, karusellit kuin painikkeetkin. 

RCS-viestit mahdollistavat normaalia tekstiviestiä visuaalisempaa sisältöä kuten korkearesoluutiokuvia, linkkejä, videoita ja painikkeita. RCS ei vaadi erillisen sovelluksen asennusta, vaan Android-puhelimien viestisovellus tukee RCS-viestintää sellaisenaan.  

Mitkä ovat RCS-viestin hyödyt  

Visuaalisempi sisältö ja brändisi näköiset viestit 

Voit tuoda viestiisi rikkaampaa ja visuaalisempaa sisältöä, kuten esimerkiksi logosi, kuvia, videoita tai karuselleja, jotka konvertoivat tehokkaammin. Samassa yhteydessä voit tuoda brändiäsi näkyväksi viestissäsi ja täten erottua kilpailijoistasi. 

Interaktiivisuus lisää konversioita ja helpottaa vuorovaikutusta 

Voit helpottaa vuorovaikutusta lisäämällä viesteihisi painikkeita ja valmiita vastauksia. RCS-viestien ehdotetut vastaukset helpottavat vastaamista ja erilaisten toimintojen tekemistä. Voit myös parantaa viestien vastausprosenttia antamalla asiakkaiden vastata yhdellä keskusteluun upotetulla painikkeella. Tekemällä vastaamisesta yksinkertaista saat parempia tuloksia. 

Verifioitu lähettäjätieto tuo luotettavuutta 

RCS-viestin lähettäjätieto on aina varmennettu, jolloin vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta. Jokainen yritys rekisteröidään ja se saa oikeuden lähettää viestejä oman brändinsä nimissä. Tämä tuo lisäturvaa ja vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta. 

Korkeampi konversioaste lisää tavoitettavuutta 

Tekstiviestien avausaste on huikeat 98 %. RCS-viestit ovat yhtä tehokkaita. Rikkaamman sisällön ansiosta ne lisäävät vuorovaikutusta ja nostavat sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.  

Reaaliaikainen palaute auttaa kehittämään palvelua 

RCS mahdollistaa monipuolisen analytiikan ja kampanjaseurannan. Seuraa vastaanottajien reagointia katsomalla tietoja toimitusprosentista, lukukuittauksista sekä klikki- ja vastausprosentista. 

Yleistyvätkö RCS-viestit Suomessa?  

Jää nähtäväksi yleistyvätkö RCS-viestit Suomessa ja miten Elisan kehitys erityisesti iPhone-käyttäjien osalta etenee kuluvan vuoden aikana. Yhtä kaikki RCS-viestien tulo Suomeen on avannut uusia mahdollisuuksia yrityksille parantaa viestintää ja markkinointia suoraan matkapuhelimiin.  

RCS tarjoaa rikkaampaa sisältöä ja parempaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, mahdollistaen visuaalisemman ja interaktiivisemman viestinnän, joka osaltaan parantaa asiakaskokemusta. 

Haluatko ottaa RCS-viestit käyttöön omassa yrityksessäsi? Kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä, niin keskustellaan! 

Lue myös