Yritysbrändi monikanavaisessa asiakaspalvelussa – 5 vinkkiä omnichannel-asiakaspalveluun 

Artikkelit / Asiakaspalvelu / Contact center
yritysbrändi omnichannel asiakaspalvelussa

Miten sinun yrityksesi brändi näkyy asiakaspalvelussa? Kun asiakaspalvelu monikanavaistuu ja digitalisoituu, tapahtuu vuorovaikutus asiakkaan kanssa entistä useammissa eri kanavissa samanaikaisesti.  

Miten voit pitää huolen siitä, että yhtenäinen yritysbrändi säilyy kaikissa asiakaspalvelukanavissa? Tässä artikkelissa annamme vinkkejä yhtenäisen asiakaspalvelukokemuksen luomiseen.  

Miksi yhtenäinen omnichannel-asiakaskokemus on tärkeää? 

Omnichannel-ajattelu tarkoittaa sitä, että yritys tarjoaa asiakkailleen johdonmukaisen ja saumattoman kokemuksen kaikissa vuorovaikutuspisteissä.  

Tähän voi sisältyä esimerkiksi fyysiset myymälät, verkkokauppa, asiakaspalvelun kanavat, sosiaalinen media ja muut digitaaliset alustat. Tavoitteena on tarjota asiakkaille joustava ja sujuva kokemus, joka vastaa heidän tarpeitaan ja odotuksiaan riippumatta siitä, missä vaiheessa asiakaspolkua he ovat. 

Tavoitteena on tarjota asiakkaille joustava ja sujuva kokemus, joka vastaa heidän tarpeitaan ja odotuksiaan riippumatta siitä, missä vaiheessa asiakaspolkua he ovat. 

Yhtenäinen omnichannel-asiakaskokemus tarjoaa useita etuja sekä yrityksille että asiakkaille. Asiakkaille se tarkoittaa sujuvaa ja yhtenäistä kokemusta riippumatta siitä, miten he vuorovaikuttavat yrityksen kanssa. Tämä mahdollistaa joustavuuden ja mukautumisen asiakkaan tarpeisiin. Yrityksille yhtenäinen omnichannel-asiakaskokemus luo kilpailuetua markkinoilla. Se auttaa lisäämään asiakasuskollisuutta, parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja lisäämään myyntiä.  

Kuinka luoda yhtenäinen brändi monikanavaiseen asiakaspalveluun?  

1. Monikanavainen asiakaspalveluteknologia on omnichannel-asiakaskokemuksen avain 

Omnichannel-asiakaspalvelu on vaikeaa toteuttaa ilman modernia asiakaspalvelujärjestelmää, joka mahdollistaa monikanavaisen asiakaspalvelun helposti yhdestä käyttöliittymästä ja säästää asiakaspalvelutiimien aikaa ja resursseja.  

Monikanavaisen asiakaspalvelujärjestelmän avulla voit palvella asiakkaita esimerkiksi puhelimessa, chatissa, sähköpostissa, tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa yhdestä sovelluksesta. Samalla voit varmistaa sen, että kaikki asiakaspalveludata säilyy eikä siiloudu eri järjestelmiin.  

Pilvipohjaisen Contact Center-järjestelmän avulla asiakkaita voidaan palvella kanavasta riippumatta nopeasti, tehokkaasti ja yhtenäistä brändiääntä käyttäen. Sovellus yhdistää kaikki monikanavaisen asiakaspalvelun asiakaskontaktit yhteen helppokäyttöiseen näkymään, jota voidaan käyttää tietokoneen tai mobiililaitteen selaimessa niin toimistolla, kotona kuin vaikka kesämökillä. Tietojen jakaminen asiakaspalvelutiimin sisällä on helppoa ja nopeaa.   

2. Anna yrityksesi äänen kuulua 

Oli asiakkaasi sitten sosiaalisessa mediassa, puhelimessa tai kivijalassa, tulisi yrityksesi viestin vaikuttaa tunnistettavalta ja yhtenäiseltä.  

Määrittele brändisi ääni ja viestintätapa, joka heijastaa yrityksesi arvoja, persoonallisuutta ja tavoitteita. Haluatko viestiä asiakkaillesi ammattimaisesti, ystävällisesti tai rennosti? Määrittele tarkasti, millaista kieltä ja sävyä haluat käyttää viestinnässäsi kaikilla kanavilla. 

3. Laadi selkeät ohjeet ja prosessit 

Laadi selkeät ohjeet ja prosessit, jotka koskevat kaikkia asiakaspalvelukanavia. Tämä auttaa varmistamaan, että viestintä on johdonmukaista ja yhtenäistä.  

Kouluta ja valmenna asiakaspalvelutiimisi brändin viestintästrategiasta ja käytettävistä kanavista. Heidän tulisi ymmärtää brändin arvot ja tavoitteet sekä osata soveltaa niitä viestinnässä. Tarjoa työkaluja ja resursseja, jotka auttavat heitä hallitsemaan eri kanavia ja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. 

4. Seuraa aktiivisesti kaikkia asiakaspalvelukanavia 

Monikanavainen asiakaspalvelu tuottaa pettymyksen, jos osa asiakaspalvelukanavista jäävät laiminlyödyiksi eivätkä asiakkaat saa vastauksia kysymyksiinsä.  

Asiakaspalvelukanavat on syytä valita huolella. Kaikki yritykset eivät tarvitse kaikkia asiakaspalvelukanavia, vaan sopivat kanavat kannattaa valita oman asiakaskunnan tarpeiden mukaan. Lisäksi on tärkeää huolehtia siitä, että kaikkia kanavia pystytään seuraamaan aktiivisesti ja asiakkaille voidaan vastata tavoiteajassa.  

5. Mittaa ja analysoi asiakaspalvelua 

Hyödynnä asiakaspalveluteknologian tarjoamia analytiikka- ja raportointityökaluja. Näiden avulla voit seurata asiakaspalvelukanavien suorituskykyä, mittaamalla esimerkiksi vastausaikoja, asiakastyytyväisyyttä ja kanavakohtaista kuormitusta. Tämä tieto auttaa sinua tunnistamaan kehityskohteita ja kohdistamaan asiakaspalvelun resurssit oikein. 

Kumppanisi omnichannel-asiakaspalvelussa 

Yhtenäinen brändi- ja viestintästrategia monikanavaisessa asiakaspalvelussa on tarpeen, jotta yritys voi tarjota saumattoman ja johdonmukaisen kokemuksen asiakkailleen riippumatta siitä, millä kanavalla he ovat vuorovaikutuksessa. Tämä vahvistaa brändiäsi, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luo pitkäaikaisia asiakassuhteita. 

Line Carrier on kumppanisi monikanavaisessa asiakaspalvelussa. Olemme erikoistuneet suomalaisten yritysten tarpeisiin ja keränneet kokemusta, joka auttaa meitä tunnistamaan asiakaspalvelun kehitystarpeet. Laaja palveluvalikoimamme on räätälöity palvelemaan yrityksiä, jotka haluavat tarjota asiakkailleen parhaan asiakaskokemuksen.  

Etsitkö ratkaisuja monikanavaiseen asiakaspalveluun? Neuvomme mielellämme.  

Lue lisää monikanavaisesta asiakaspalvelusta