Millainen on tulevaisuuden tekstiviesti? – ”RCS-formaatti tuo rikasta sisältöä ja interaktiivisuutta”, kertovat asiantuntijat

Artikkelit
rcs teknologia tekstiviestien tulevaisuus

Miltä näyttää tekstiviestien tulevaisuus? Vanha tuttu tekstiviestikin kehittyy, ja tulevaisuudessa uudet tekstiviestiteknologiat voivat mahdollistaa Suomessakin entistä monipuolisemman, interaktiivisemman SMS-viestinnän. 

Tässä haastattelussa Line Carrierin kumppaniyritys LINK Mobilityn asiantuntijat Teemu Saarnio ja Jukka Papinaho kertovat, miten SMS-viestiteknologia tulee kehittymään.

Tulevaisuuden tekstiviestien avainsana on RCS eli rich communication services, joka tunnetaan myös nimellä SMS+. Kyseessä on viestintäprotokolla, jonka tavoitteena on korvata tekstiviestit ominaisuuksiltaan huomattavasti monipuolisemmalla järjestelmällä.

Haastattelimme Saarniota ja Papinahoa myös tekstiviestien hyödyistä yritysviestinnässä. Lue juttu tästä linkistä!

Euroopassa operaattoreiden infrastruktuuri tukee uutta protokollaa jo nyt, mutta Suomessa sitä ei vielä käytetä. Laajennetut tekstiviestit ovat joillekin käyttäjille tuttuja esimerkiksi iPhonesta, jossa muille iPhonen käyttäjille voi lähettää erilaisia interaktiivisia kuvia ja videoita.

”Applella on oma iMessage, mutta se toimii vain Apple-laitteelta toiselle. Myös Google on luonut oman RCS-kyvykkyyden Androidilta Androidille. Laitteesta riippumaton infra ei kuitenkaan ole Suomessa vielä valmis, vaan se on tulevaisuuden juttu”, Saarnio kertoo.

Millaisia ovat siis tulevaisuuden tekstiviestit, jotka RCS-protokolla mahdollistaa?

RCS-formaatilla tekstiviesti ei ole enää pelkkää tekstiä

RCS-formaatin myötä tekstiviestit eivät ole enää pelkkää tekstiä. RCS mahdollistaa entistä visuaalisemman ja interaktiivisemman viestisisällön. Tekstiviestin välityksellä voidaan lähettää muun muassa logoja, kuvia, videoita, painikkeita ja CTA-toimintoja.

”Tekstiviestikanavan päälle pystytään luomaan erilaisia web-pohjaisia palveluita, jotka sisältävät rikasta sisältöä ja vievät tekstiviestejä yhdensuuntaisesta tiedottamisesta enemmän kohti interaktiivista viestintää. RCS-viesti voi olla vaikkapa kuponki, personoitu tarjous, vahvistuspainike, mainosvideo tai keskustelevaa dialogia asiakkaan ja yrityksen kanssa.”

Uudenlaiset tekstiviestit mahdollistavat yrityksille enemmän keinoja asiakkaiden aktivointiin. 

”RCS laajentaa tekstiviestien käyttömahdollisuuksia. Euroopassa on huomattu, että laajemmalla viestiformaatilla pystytään tuottamaan paljon merkityksellisempää sisältöä asiakkaille. RCS-formaatilla lähetetyillä viesteillä on tavallisia tekstiviestejä suurempi klikkausprosentti.”

Ei ole kyse vain siitä, että lähetetään yksi viesti asiakkaalle, vaan asioita saadaan ratkaistua jo tekstiviestin avulla.

Monipuolisemmat tekstiviestit mahdollistavat asiakaspalveluinteraktioiden hoitamisen tekstiviestillä entistä laajemmin.

”Ei ole kyse vain siitä, että lähetetään yksi viesti asiakkaalle, vaan asioita saadaan ratkaistua jo tekstiviestin avulla”, Papinaho kertoo.

RCS-viestit voivat tehdä myös kaksivaiheisesta tunnistautumisesta helpompaa. Sen sijaan että käyttäjä joutuu näpyttelemään tekstiviestillä tulleen koodin, voidaan tekstiviestiin lisätä painike, jota painamalla käyttäjä voi aktivoida kirjautumisen.

Milloin RCS-viestit tulevat Suomeen?

Suomen teleoperaattori-infra ei vielä tue RCS-viestejä, eikä niiden tulosta Suomeen ole tiedossa tarkkaa aikataulua.

Saarnio ja Papinaho kertovat, että RCS-viestiteknologian edistäminen riippuu monesta seikasta ja vaatii alan toimijoilta ponnisteluja.

”LINK Mobility tarjoaa RCS-kyvykkyyttä monissa muissa Euroopan maissa. Suomessa käyttöönotto vaatisi sen, että kaikki suomalaiset operaattorit laittaisivat RCS-infrastruktuurin pystyyn. Käymme teleoperaattorien kanssa keskustelua ja pyrimme tukemaan sekä tuomaan esiin RCS-viestin käyttömahdollisuuksia”, Papinaho sanoo.

Line Carrier ja LINK Mobility – vuosien yhteistyötä

Myös nykypäivän tavallinen tekstiviesti on tehokas asiakaspalvelukanava, jolla on ylivertainen tavoittavuus moneen muuhun viestintäkanavaan verrattuna. Line Carrier on LINK Mobilityn gold partner. Yhteistyö on olennainen osa Line Carrierin palvelutarjontaa. 

“Yhteistyömme on kestänyt jo vuosia. Meillä on SMS Gateway -palvelu, joka on integroitu osaksi Line Carrierin asiakaspalvelujärjestelmiä ja mahdollistaa sen, että Line Carrierin asiakasyritykset voivat viestiä SMS-viesteillä asiakkailleen”, Saarnio kertoo.

Lue muita artikkeleita