Mitä eri tekniset termit tarkoittavat – sanastoa

Artikkelit / Contact center / Operaattoripalvelut / Puhelinvaihde / Yritysliittymät
Sanastoa

Mikä ihmeen mobiilivaihde, Contact center -sovellus, SIP trunk? Mitä eroa on Dual SIMillä, Multi SIMillä sekä eSIMillä? Entä mitä tarkoittaa Kolme verkkoa – yksi liittymä? Line Carrierin sanakirja selittää tärkeimmät sanastot ja lyhenteet yrityksesi yhteydenpitoratkaisujen hankintaan.

Line Carrier Business Mobile – Nyt kuuluu

Puheliittymä – Liittymä, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Nykyään suurin osa puheliittymistä sisältää myös datansiirron.

Dataliittymä – Liittymä, jolla ei voi soittaa tai lähettää tekstiviestejä, vaan pelkästään siirtää dataa. Dataliittymiä käytetään esimerkiksi 4G/5G-modeemeissa internetin käyttöön.

Tupla-SIM – Voit käyttää kahta liittymää samassa puhelimessa, yhdellä puhelinnumerolla. Toinen liittymä on ensisijainen liittymä, ja jos sen kuuluvuus pätkii, puhelut ohjautuvat varaliittymään. Liittymät voidaan valita kahteen eri matkapuhelinverkkoon, mikä varmistaa parhaan kuuluvuuuden.

Multi SIM – Sekä pääliittymällä että rinnakkaiskortilla voi soittaa ja vastaanottaa puheluita, lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä sekä käyttää nettiä. Multi-SIM-palvelun rinnakkaiskortin liittymätyyppi on aina sama kuin pääliittymän. Saapuvat puhelut hälyttävät molemmissa puhelimissa yhtä aikaa.

Dual SIM – Dual SIM -puhelin, kaksois-sim-puhelin, tupla-sim-puhelin… Kaikki kuitenkin kuvaavat samaa ominaisuutta: puhelimeen saa kytkettyä kaksi SIM-korttia, jolloin käytössä on kaksi eri liittymää.

eSIM – eSIM on puhelimeen tai muuhun älylaitteeseen sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti. Jos laitteesta löytyy eSIM, niin laitteeseen ei tarvitse asentaa perinteistä fyysistä SIM-korttia, vaan liittymä avataan laitteeseen sähköisesti eSIM:lle.

Kolme verkkoa – yksi numero – Line Carrierin ratkaisu, jossa kaksois-SIM puhelimeen saa kytkettyä kaksi sim-korttia, kahdesta eri verkosta ja molemmilla korteilla sama numero. Jos puhelimessa on eSIM, toimii se yhdessä ”tavallisen” SIM-kortin kanssa.

Soitonsiirto – Voit asettaa puhelimeesi soitonsiirron, joka siirtää puhelut, kun puhelimeen ei saada yhteyttä eli se on esimerkiksi pois päältä tai peittoalueen ulkopuolella. Jos puhelimessasi on kaksi SIM-korttia, kahdesta eri verkosta ja toinen ei toimi, voidaan puhelut soitonsiirron avulla siirtää automaattisesti toimivaan verkkoon.

Numeronsiirto – Lyhennettynä numsi. Numeronsiirron avulla puhelinnumerosi siirretään uudelle operaattorille, kun haluat liittymän vanhalla puhelinnumerollasi.

TLA-numero – Telealuekohtainen puhelinnumero, eli tuttavallisemmin lankanumero.

DIX-Verkko – DIX (Domestic IP eXchange) on Numpacin tarjoama IP-pohjainen yhteenliittämispalvelu jonka kautta Suomessa teletoimintaa harjoittavat yritykset voivat turvallisesti ja luotettavasti vaihtaa liikennettä verkkojensa välillä.

M2M-liittymä – M2M eli laiteliittymä on laitteiden väliseen tiedonsiirtoon tarkoitettu liittymä, joita käytetään esimerkiksi IoT-laitteissa, erilaisissa mittareissa ja GPS-laitteissa.

Line Carrier Voice for MS Teams – Pilvipohjainen puhelinjärjestelmä

Pilvipalvelu – tarkoittaa tietoteknisten palveluiden toimittamista (sovelluksista tallennuskapasiteettiin ja laskentatehoon) tyypillisesti internetin välityksellä ja todelliseen käyttöön perustuvalla laskutuksella. Ydinkäsite tarkoittaa tietoteknisen infrastruktuurin tai datakeskuksien vuokraamista pilvipalvelun tarjoajalta niiden omistamisen sijaan.

Kahdennettu yhteys – Varmennettu yhteys, eli jos toinen yhteys ei toimi, niin liikenne toimii toisen yhteyden kautta.

PSTN – Julkinen puhelinverkko (Public switched telephone network – PSTN) muodostuu useista piirikytkentäisistä puhelinverkoista ympäri maailmaa. Alun perin järjestelmä muodostui analogisesta verkosta, jossa käsivälitteisesti ohjattiin keskuksien kautta puheluita tilaajien välillä. Nykyään verkon toiminnot ovat pääasiallisesti digitalisoitu ja automatisoitu.

SBC-laite – Session Border Controller on tekninen elementti, joka suojaa SIP-pohjaisia VoIP-verkkoja.

Line Carrier Customer Service Platform tarjoaa resurssit parempaan asiakaspalveluun.

Line Carrier Customer Service Platform

Asiakaspalvelujärjestelmä – Järjestelmä tuo yhteen yrityksen asiakaspalvelun työnkulun, muut järjestelmät sekä monikanavaiset asiakkaiden yhteydenotot. Line Carrier on rakentanut asiakaspalvelujärjestelmilleen oman palvelualustan, jolla puhelut, sähköpostit, chatit ja somekanavat yhdistyvät monikanavaisen asiakaspalvelukokemuksen työkaluksi.

Mobiilivaihde – on digitaalinen vaihdepalvelu, joka mahdollistaa puheluiden ohjaukset ja puheluliikenteen operaattorin ja asiakkaan sekä julkisen puhelinverkon välillä. Mobiilivaihteeseen kuuluu älypuhelimella käytettävä mobiilisovellus, jolla voidaan hallita puheluita ja tavoitettavuutta sekä nähdä muun organisaation läsnäolotilat. Mobiilivaihde on nimensä mukaisesti liikkuvan puhelinliikenteen välittäjä.

Contact Center -sovellus – Line Carrierin oman asiakaspalvelujärjestelmän Contact Center -sovellus on monikanavaisen asiakaspalvelun hallinnointiin tarkoitettu työkalu, jota käytetään selaimella työasemassa tai mobiililaitteessa. Puheluiden lisäksi sähköpostien, chat-viestien ja somekanavien käsittely hoituu kätevästi samasta käyttöliittymästä.

IVR-valikko – Nauhoitettu äänivalikko, jonka nimi tulee sanoista ”Interactive Voice Response”. Nauhoitteen perusteella tehdyn numerovalinnan avulla puhelinvaihteen kutsunumeroon soittanut henkilö ohjautuu automatisoidusti puhelunohjauksessa oikeaan paikkaan.

Takaisinsoitto – Takaisinsoittojärjestelmän tarkoitus on parantaa tavoitettavuutta ja puhelinpalveluiden laatua. Se ylläpitää vastaamattomien puheluiden lokia, joka päivittyy reaaliaikaisesti. Järjestelmä voi olla operaattoriin sidottu tai operaattori- ja vaihdevapaa ratkaisu.

Softphone – Sovellus, joka mahdollistaa puheluiden soittamisen ja vastaanottamisen internetin kautta esimerkiksi tietokoneella.

Line Carrier Smart Telco Services

VoIP – Voice over Internet Protocol eli IP-puhe on kattotermi tekniikalle, jonka avulla ääntä voidaan siirtää reaaliaikaisesti internetin tai muun IP-protokollaa käyttävän verkon välityksellä. Puhe muutetaan digitaaliseen muotoon ja siirretään paketteina verkon yli.

Esimerkiksi WhatsApp-puhelut käyttävät VoIP tekniikkaa.

SIP (Session Initiation Protocol) on tietoliikenneverkon (esimerkiksi internet) yli soitettavien VoIP-puheluiden muodostukseen käytettävä merkinantoprotokolla.

SIP-yhteys (SIP-Trunk / IP-vaihdeliittymä) SIP-trunk on tietoliikenneverkon (esimerkiksi internet) kautta kulkeva kahden SIP-merkinantoprotokollaa käyttävän järjestelmän välinen yhteys.

SIP-puhelin -SIP-puhelimet ovat SIP-merkinantoa käyttäviä puhelimia, jotka voivat liikennöidä tietoliikenneverkon (esimerkiksi internet) kautta SIP-merkinantoprotokollalla esimerkiksi puhelin vaihteeseen ja sitä kautta yleiseen puhelinverkkoon. Näillä puhelimilla voi soittaa puheluita käyttäen VoIP-tekniikkaa. SIP-puhelin voi olla erillinen laite tai puhelinohjelmisto.

Palvelunumero – Puhelinnumero, joka on tarkoitettu erilaisten erillismaksullisten palveluiden tuottamiseen (esim. 0300, 0600, 0700) ja myös ilmaisversio (0800), joka on soittajalle veloitukseton ja jonka kulut maksaa palvelun tuottaja.

CID-numero – Yrityssoittonumero, usein 020-alkuinen numero.

Kutsunumero – Yrityksen päänumero, joka yhdistyy yrityksen puhelinvaihteeseen. Puhelinvaihde yhdistää puhelun edelleen eteenpäin.

Yhdyskäytävä – (engl. gateway) tietoliikenteessä tarkoittaa tietoverkossa olevaa verkon solmua (esimerkiksi tietokonetta), joka mahdollistaa liikennöinnin toiseen verkkoon, jossa voidaan käyttää samaa taikka eri protokollaa tai protokollia.

Lue lisää blogeja