Huijauspuheluiden estolaki astui voimaan

Tiedotteet / Operaattoripalvelut / Yritysliittymät
Huijauspuheluiden Estolaki Voimassa

Uusi huijauspuheluiden estolaki on astunut voimaan 2. lokakuuta 2023. Viranomaisten ja teleoperaattorien yhteistyössä kehittämän estojärjestelmän avulla ulkomailta tulevissa huijauspuheluissa ei enää voida käyttää suomalaisia matkapuhelinnumeroita. Uusi laki parantaa kuluttajien turvallisuutta ja torjuu puheluhuijauksia.

Traficomin antaman määräyksen myötä teleoperaattorit voivat myös estää huijaussoittoja, jotka tulevat toisten operaattoreiden numeroista. Tavoitteena on suojella ihmisiä huijauksilta, joissa puhelimen näytöllä näkyy väärennetty numero, ja soittaja esiintyy luotettavana tahona tarkoituksenaan hankkia luottamuksellisia tietoja. Huijarit usein yrittävät kalastella pankkitunnuksia tai houkutella uhrin antamaan etäkäyttöyhteyden tietokoneeseensa, tavoitteena saada taloudellisia hyötyjä.

Aiemmin ei ollut mahdollista tarkistaa, kuka soittaa ulkomailta tulevissa mobiilipuheluissa, eikä myöskään suomalaisen puhelinnumeron käyttö ulkomailla ollut selkeää. Nyt viranomaiset ja operaattorit ovat kehittäneet teknisiä ratkaisuja, joiden avulla voidaan varmistaa, että suomalaisesta matkapuhelinnumerosta tuleva puhelu on todella peräisin ulkomailla olevasta liittymästä. Puhelu estetään, mikäli havaitaan että kyseinen liittymä ei todellisuudessa ole roaming-tilassa eli ulkomailla. Tämä estää suomalaisen numeron väärinkäytön ulkomailta.

Huijauspuhelujen torjunta tapahtuu taustalla eikä vaadi toimenpiteitä Line Carrierin asiakkailta. Traficom antoi jo kesällä 2022 määräyksen, joka esti kiinteän verkon numeroiden käytön ulkomailta, ja samaa käytäntöä laajennettiin matkapuhelinnumeroihin lokakuussa 2023.

Line Carrier Oy

Line Carrier on kotimainen teleoperaattori, jolta saat liittymät kaikkiin kolmeen verkkoon yhdeltä luukulta. Tarjoamme yritysliittymät joustavilla paketeilla ja työntekijäkohtaisesti räätälöitynä. Tutustu liittymäpaketteihin ja pyydä tarjous, niin saat yrityksellesi parhaiten sopivat liittymät.