Tekoäly haltuun – Line Carrier panostaa henkilöstön tekoälyosaamiseen

Tiedotteet / Artikkelit
henkilöstön tekoälyosaaminen

Line Carrier vahvistaa asemaansa edelläkävijänä yritysviestinnän ratkaisujen kentällä panostamalla suunnitelmallisesti siihen, että henkilöstön tekoälyosaaminen kehittyy. Uudistuvassa työelämässä tekoälyn rooli kasvaa jatkuvasti, ja sen vastuullinen ja tehokas käyttö edellyttää syvällistä ymmärrystä. Me Line Carrierilla haluamme varmistaa, että henkilöstöllämme on parhaat mahdolliset valmiudet tähän muutokseen. 

Olemme valinneet SFG-konsernin henkilöstöstä viisi asiantuntijaamme osallistumaan Tekoälypäällikkö -koulutusohjelmaan. Koulutuksen tavoitteena on antaa osallistujille kokonaisvaltainen näkemys tekoälyn soveltamisesta eri liiketoiminta-alueilla sekä kehittää osaamista tekoälyn eettisestä, laillisesta ja tietoturvallisesta käytöstä.  

Koulutusohjelman keskeisiä aiheita ovat muun muassa eettisten ja vastuullisten AI-käytäntöjen varmistaminen, tekoälyn toiminnallisuusajattelu, tekoälysovellusten toiminnallisuus- ja käytännöllisyysvaihtoehdot, tekoälyapurien ja -agenttien eroavaisuudet sekä uuden osaamisen ja toimintatapojen jalkauttaminen. 

Koulutus koostuu useista lähipäivistä, joiden aikana osallistujat syventyvät tekoälyn mahdollisuuksiin ja vastuulliseen käyttöön eri näkökulmista. Ohjelmaan sisältyy kahdeksan lähiopetuspäivää ja useita käytännön työpajoja, jotka toteutetaan yhteistyössä eri asiantuntijatahojen kanssa. 

Koulutusohjelma on suunnattu asiantuntijoille riippumatta teknisestä taustasta. Tekoälyn toiminnallisuusmalli ja sen elementit ovat koulutuksen keskiössä, että organisaatiot ja yritykset pääsevät pitkäjänteiseen vauhtiin tekoälyn säännöllisessä hyödyntämisessä vastuullisesti ja eettisesti.  

Koulutus antaa valmiudet toimia tekoälystrategian johtajana sekä tekoälyratkaisujen suunnittelijana ja jalkauttajana.  

Sisäinen tekoälytiimi suunnannäyttäjänä 

Koulutuksen puitteissa olemme perustaneet SFG-konsernille sisäisen tekoälytiimin, jonka tehtävänä on toimia suunnannäyttäjänä tekoälyn käytössä eri liiketoiminta-alueilla ja tukea Line Carrierin sekä DialOk:n henkilöstöä tekoälyn vastuullisessa ja tehokkaassa hyödyntämisessä. 

Sisäiseen tekoälytiimiin on valittu viisi asiantuntijaa, jotka edustavat erilaisia rooleja ja osaamisalueita konsernin sisältä. Tiimiläisten päätyöt vaihtelevat sisäisistä prosesseista tekniseen asiakastyöhön ja markkinointiin. Tämän monialaisuuden ansiosta tiimi pystyy tarkastelemaan tekoälyn mahdollisuuksia monesta näkökulmasta ja varmistamaan sen käytön käytännönläheisesti ja organisaation eri tarpeita palvellen. 

Konsernimme tavoitteena on, että tekoälyosaaminen juurtuu osaksi arkea ja tukee asiakkaillemme tuotettavien palveluiden laatua, nopeutta ja innovaatiokykyä. 

Konsernimme tavoitteena on, että tekoälyosaaminen juurtuu osaksi arkea ja tukee asiakkaillemme tuotettavien palveluiden laatua, nopeutta ja innovaatiokykyä. 

”Koulutus on lähtenyt hyvin käyntiin, ja on tuonut uusia näkökulmia ja oppeja jalkautettavaksi myös muille työkavereille. Olemme perehtyneet paitsi tekoälyn mahdollisuuksiin, myös etiikkaan ja sääntelyyn, jotka varmistavat tekoälyn vastuullisen käytön yrityksessä”, toteaa eräs koulutusohjelman osallistujista. 

Eräs osallistujista kuvaa koulutuksen alkuvaihetta arvokkaaksi mahdollisuudeksi syventyä tekoälyn vastuulliseen ja tehokkaaseen hyödyntämiseen eri näkökulmista: 

”Tästä jatkamme kohti konkreettisempaa tekemistä. Tavoitteemme on rakentaa yhteistä ymmärrystä ja luoda pohjaa sille, miten tekoäly voisi tulevaisuudessa tukea toimintaamme. Tiimimme koostuu eri alojen asiantuntijoista, joista jokainen tuo mukanaan omanlaisensa näkökulman ja vahvuudet.” 

Henkilöstön tekoälyosaaminen mahdollistaa turvalliset ja toimivat käytännöt

Tekoäly on strateginen mahdollisuus, jonka vastuullinen käyttö edellyttää suunnitelmallisuutta ja osaamista. 

”Tekoälytyökalujen laaja ja alati kasvava tarjonta tuo mukanaan myös tietoturvaan liittyviä seikkoja, jotka on syytä selvittää ja arvioida jokaisen potentiaalisen työkalun kohdalla. Meillä on koossa hyvä tiimi, jonka avulla voimme luoda konserniin toimivat ja tietoturvalliset käytänteet tekoälytyökalujen jalkauttamiseen arkiseen työskentelyyn,” toteaa yksi tiimin jäsenistä.     

Tekoälytyökalujen laaja ja alati kasvava tarjonta tuo mukanaan myös tietoturvaan liittyviä seikkoja, jotka on syytä selvittää ja arvioida jokaisen potentiaalisen työkalun kohdalla.

Me Line Carrierilla uskomme, että investointi henkilöstön osaamiseen on paras keino varmistaa, että hyödynnämme tekoälyä viisaasti, tehokkaasti ja arvojemme mukaisesti. 

Haluaisitko kuulla lisää, miten tekoälyn avulla voidaan tuoda tehoa asiakaspalveluusi?